Bra for oss, og vel så bra for kundene

Vivendemodellen ble egentlig skapt for å gi dyktige og erfarne konsulenter optimale betingelser og en trygg arbeidsplass. Det fungerer veldig godt for våre ansatte – og ofte vel så bra for kundene.

Steinar Koffeld

Vivendemodellen ble utviklet for å gi selvdrevne, dyktige og erfarne seniorkonsulenter et godt alternativ til å starte helt for seg selv.

For å bli ansatt, testes de riktignok grundig, men de som passerer det nåløyet tilbys deretter å bli en del av et svært attraktivt fellesskap: De får tryggheten forbundet med å være en del av en organisasjon, samtidig som de får eierskap til sitt eget levebrød. Dessuten slipper de papirarbeidet og andre utfordringer man får som helt selvstendig.

Dette er en attraktiv løsning for fagfolk som etter mange år i faget er trygge på kompetansen sin, har bevist sin egen verdi, og som motiveres aller mest av å lage og levere løsninger. Kanskje høres dette ut som en gjeng som tenker mest på seg selv, men faktum er at dette også er en ideell miks for ganske mange kunder

Konsulentmarkedet 101


Når konsulentoppdrag skal bemannes, benytter mange kunder en velkjent modell: De lyser ut jobben med konkrete ønsker og krav til kompetanse, tilbyderne svarer med målrettet sakprosa, lekre powerpoint-modeller og CV’ene til sine mest durkdrevne ressurser, og så ender det hele med at kunden velger den aktøren som lover mest for minst.

«Alle» vet at ofte er seniorressursene med de imponerende CV’ene allerede engasjert i mange flere prosjekter enn de klarer å håndtere, og at de derfor ganske sikkert vil overlate det vesentligste av jobben til mindre erfarne juniorressurser. Dette er ofte ikke så farlig, for det er skarpe og hardtarbeidende unge mennesker vi snakker om. Rammer og mandat for oppdraget er dessuten godt beskrevet, og det skjer i tillegg under et visst oppsyn fra CV-sjefene.

Leverandørene liker denne modellen godt, for de får nemlig jevnlig påfyll av unge, dyktige talenter som skal gjennom et «opp eller ut»-maskineri. Første post på programmet her er at talentene skal utvikles fra studenter til konsulenter gjennom knallhard jobbing på kundeprosjekter, med veiledning fra de nevnte seniorressursene som et viktig verdibidrag.

Når talentene etter hvert får erfaring nok til selv å være seniorressurser, forfremmes de til stillinger som vanligvis innebærer både personalansvar og overoppsyn med talenter under utvikling. Deretter kan de som vil klatre karrierestigen videre oppover, andre forsvinner ut.

«Frist meg ikke ut i ledelse»

Her spiller Vivende en viktig rolle i floraen av norske konsulentselskaper: Mange dyktige mennesker motiveres ikke av ledelses- eller salgsansvar, de ønsker seg ikke en fremtid som inneholder lønnsforhandlinger eller personalmøter. For noen gir tilværelsen som konsulent en frihet og en balanse, en mulighet til å fokusere på faglige ferdigheter – det de ønsker seg aller
mest er å programmere, utvikle og levere.

Derfor fyller Vivende en viktig funksjon også for kundene: Av og til trenger de nemlig noen som kan rydde opp i rotet ingen har klart å ta tak i, takle oppgavene som har tatt motet fra alle som hittil har prøvd, eller løse problemene som hittil har fremstått som uløselige. Kort sagt trenger de en ressurs som har kodet tvers gjennom mang en vinternatt før, og som tåler å få «møkk på fingrene».

Nettopp slike folk er det Vivende har – og bare det. Dermed kan vi garantere kundene direkte tilgang på nettopp den seniorkompetansen de behøver. Og innimellom skader det heller ikke at sluttregningen kan gjøres opp uten bidrag til partnerbonuser, fancy hovedkontor i Oslo sentrum eller arkitekttegnede firmahytter på Hafjell.

Andre artikler