Tomra lærer Australia å pante

Verdens strender blir stadig mer overfylt av søppel og plast. Australias største delstat, New South Wales, har bestemt seg for å gjøre noe med problemet.

Panteautomat

For på få bukt med situasjonen la delstaten ut syv anbud for å dekke returordningen i hele New South Wales – deriblant landets største by Sydney. Tomra vant alle disse anbudene.

Panteprosjektet inngår i et større program der målet er å redusere avfallet i delstaten med 40 % innen 2020, noe som vil kreve 1000 returautomater i hele delstaten, og det på kort tid. En av de største utfordringene med å gjennomføre et slikt omfattende prosjekt er å få tak i nok kompetente folk. For å få den beste kompetansen har Tomra Digital hentet inn konsulenter fra Vivende, som blant annet bidrar innen Amazon Web Services som benyttes i utbetalingsløsningen til forbrukerne.

– Vi er skikkelig stolte av å bidra til å et renere Australia sammen med Tomra! Våre konsulenter ønsker å jobbe med noe meningsfylt, og å rydde opp i marin søppel inspirerer virkelig, sier Steinar Koffeld, daglig leder i Vivende.

Les hele artikkelen om hvordan norsk teknologi bidrar til å rense Australias strender for plast i Teknisk Ukeblad.