Varner: Ansattintegrasjon på moten

Med ca. 11.000 ansatte og 1500 butikker i 8 land, er Varner et av Nord-Europas største motekonsern. De hadde et stort behov for god ansattinformasjon på tvers av landegrenser og kjeder, og Varner People fra Vivende ble svaret.

Varner har 13 ulike konsepter og kjeder, og ansatte med ulike stillingsprosenter. Med har landspesifikke HR-systemer, har det vært utfordrende å integrere med løsninger som krever ansattinformasjon på tvers av landene, samtidig som man sikrer god datakvalitet.

En av oppgavene et nytt system måtte løse, var å gi oversikt over alle ansatte i alle land – på daglig basis. Løsningen måtte være enkel i bruk, og alle arbeidsforhold skulle løpende registreres og vedlikeholdes for å gi et fullstendig ansattbilde. Videre skulle relevant informasjon kunne sendes videre til andre forretningssystemer som for eksempel kassasystem, e-læring og ulike apper. Dette var noen av de konkrete behovene det norske konsulentselskapet Vivende fikk i oppgave å løse.

Varner People på alle flater
Før oppstart ønsket Varner å gjennomføre et forprosjekt for å avdekke konkrete behov, og dermed sikre riktig leveranse. Vivende ble valgt til å gjennomføre forprosjektet, og beviste gjennom det at de var rett leverandør for oppgaven. De avgjørende faktorene var måten Vivende tilnærmet seg oppgaven og prosessen på, og forståelsen de viste for Varners konkrete utfordringer og behov.

Med tilliten godt etablert i forprosjektet ble hovedprosjektet startet opp, og Varner People er nå lansert. Løsningen muliggjør masterdata på alle ansatte både for produksjonsland og land hvor Varner har butikker – det gir sentrale staber i hvert land tilgang på ansattinformasjon for sitt land. Integrasjoner med bemanningssystemet har vært nødvendig i de land hvor dette foreligger. Der går det daglige overføringer, slik at ansattinformasjonen i Varner People alltid er oppdatert.

Varner People er navet i løsningen som gir viktig funksjonalitet både i kassasystemet og via mobile apper.

 

Eneste reelle alternativ
I jakten på en løsning for daglig oppdatert ansattinformasjon på kryss og tvers i alle Varnerlandene, var det konsulentselskapet Vivende som trakk det lengste strået:

”Med landspesifikke HR-løsninger er det en utfordring å integrere til andre løsninger som trenger informasjon. Vi hadde behov for en løsning som kunne ivareta masterdata på de ansatte uansett hvilket land eller hvilken kjede de jobber i. Vi valgte derfor å utvikle vår egen løsning i godt samarbeid med Vivende, og Varner People dekker nå vårt behov”, sier Ole Martin Holt-Jacobsen, Head of Business Applications i Varner.

Videre integrasjon
Løsningen Vivende har utviklet er integrert med bemanningssystemet Worksoft, ERP systemet M3, ansattappene MyChain og MyStore samt Varners kassesystem FacktaPOS. Før sommeren vil det komme på plass en integrasjon med Didac på e-læring.

”Varner People har så langt vært en suksess. Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra alle brukere av webgrensesnittet og øvrige systemer som integreres mot løsningen. De er fornøyd med at løsningen er stabil, enkel å bruke og leverer god datakvalitet”, avslutter Holt-Jacobsen.

I neste fase av prosjektet ser Varner på muligheter for ytterligere integrasjoner med flere forretningsapplikasjoner, samt utvidelse knyttet til HR rapportering.

Om Varner

  • Privateiet familieforetak etablert i 1962
  • I dag et av Nord Europas største motekonsern
  • 13 ulike motekonsepter- og kjeder
  • 11.000 ansatte og 1500 butikker i 8 land

Om Vivende

  • Norsk konsulentselskap etablert i 2015
  • 10 ansatte
  • Fokus på systemutvikling, integrasjon og prosjektledelse
  • Teknisk partner av Amazon Web Services